به وبسایت آجرنمای کسری مریخی پور خوش آمدید

تفاوت بلوک سیمانی و آجر لفتون ، بهترین و مناسب ترین مصالح ساختمانی برای استفاده در دیوار چینی ، سقف ، نما سازی ، کف پوش و … باعث به وجود آمدن مدل های مختلفی از مصالح در صنعت ساخت و ساز شده است. به همین دلیل آجر لفتون و بلوک سیمانی جزء محبوب ترین مصالح این حوزه شناخته می شوند.

اما آنچه امروزه اهمیت فراوانی دارد داشتن انتخاب درستی از این مصالح می باشد تا عمر طولانی و ایمنی را در ساختمان ها داشته باشیم. در اصل آجر لفتون ، آجر قزافی و … دارای قدمتی طولانی بوده و تا چند سال گذشته بخش اعظمی از پایه مصالح ساهت و ساز را به خود اختصاص داده است.

ما در این مقاله به بررسی این دو محصول و تفاوت های هرکدام می پردازیم پس تا انتها با ما همراه باشید. همچنین برای دیدن محصولات آجر به صفحه محصولات مراجعه نمایید.

بلوک سیمانی چیست؟

قبل از آنکه از بلوک سیمانی سخن بگوییم باید بدانید که آجر لفتون دارای معایبی می باشد که این معایب باعث شده است که بلوک سیمانی از آن پیشی بگیرد و دسترسی به آن آسان تر باشد. حال اگر می خواهید بدانید که بلوک های سیمانی چه هستندو چه تفاوتی با آجر لفتون دارند باید بگوییم که بلوک ها از ترکیب شن ، ماسه ، سیمان و آب ساخته شده اند و مانند آجر لفتون با به هم پیوستن ملات شن ، ماسه و آب تبدیل به سازه هایی مستحکم و پیش ساخته در ساخت دیوارهای ساختمان می شوند.

بلوک سیمانی یک قطعه پیش ساخته از سیمان و بعضی مصالح اولیه ساخت و ساز است که به عنوان بخشی از سازه مورد استفاده قرار میگیرد. بلوک سبک ساختمانی به عنوان یک جنس مجزا در بدنه سازه بتنی و یا فولادی بنا استفاده شده و در عین حال سرعت ساخت و ساز را افزایش می دهد.

استفاده از بلوک های سیمانی به معنای کاهش استفاده از مواد خام در ساختمان سازی بوده و سرعت ساخت و ساز به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

بلوک های سیمانی در اصل نوعی از قطعات بتنی با عیار پایین سیمان بوده و به همین جهت از استحکام بالا و مقاومت عالی در برابر عوامل محیطی ، زیبایی ظاهری و … برخوردار می باشند.

اصلی ترین نوع دسته بندی بر اساس وزن آنها شامل سه مدل زیر می باشد:

  1. سبک
  2. نیمه سبک
  3. سنگین

تفاوت بلوک سیمانی و آجر لفتون ، در حالت کلی با وجود مواد اولیه ساخته شده مانند ماسه طبیعی و سیمان در این بلوک ها ، وزن بالایی را خواهند داشت اما عموما وزن آنها چیزی در حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. در صورتی که ریزدانه هایی از جنس پوکه معدنی در ساخت بلوک های سیمانی به کار رفته باشد وزن آن در حدود ۱۶۸۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد که به آن بلوک سبک می گویند.

سبک بودن این محصولات موجب می شود تا برای چیدمان سقف های تیرچه بلوک مفید واقع شوند.

بلوک سیمانی چیست؟

بلوک سیمانی چه ویژگی هایی دارد ؟ مزایا و معایب آن کدام اند؟

مواد اولیه و تشکیل دهنده بلوک سیمانی ماسه ، شن و سیمان پرتلند می باشد . مقاومت بلوک سیمانی بستگی به وزن این متریال دارد. هرچه وزن بلوک سیمانی بیشتر باشد مقاومت آن نیز بالاتر می رود. از این جهت بلوک سیمانی توپر نسبت به توخالی استحکام بیشتری دارد.

کاربرد بلوک های توخالی سیمان برای جداسازی فضای مورد نظر می باشد اما برای ایجاد دیوار بلوک توپر سیمان استفاده می شود. بلوک سیمان را می توان با بتن پر کرد که اینکار تحمل بار آن را بسیار زیاد می کند.

دسته بندی بلوک سیمانی به شرح زیر می باشد:

مزایای بلوک سیمانی چیست؟

هر نوع از مصالح ساختمانی مزایای منحصر به فرد خود را دارد که منجر به استفاده و محبوبیت آن شده است که بلوک سیمانی نیز جز همان هاست.

۳ عیب استفاده از بلوک سیمانی :

  1. در ارتفاعات بسیار بلند نمی توان از بلوک سیمانی استفاده کرد زیرا منجر به کاهش استحکام ساختمان خواهد شد.
  2. بلوک های سیمانی در برابر رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارند.
  3. این نوع بلوک ضایعات بسیاری در هنگام ساخت و ساز بر جای می گذارند.

۳ عیب بلوک سیمانی

آجر لفتون چیست؟

تفاوت بلوک سیمانی و آجر لفتون ، تفاوت بلوک سیمانی با آجر یکی از بخش های مهم در شناخت مصالح ساختمانی می باشد که کمتر کسی به آن توجه کرده است و بر حسب موقعیت تصمیم به استفاده از یکی از این مصالح گرفته می شود. در صورتی که مصالحی چون آجر لفتون دارای خواص مخصوص به خود می باشد و از همین روی نمی توان آن را جایگزین بلوک سیمانی کرد.

در درجه اول آجر لفتون ساخته شده از خاک رس یا گل بدوه و روی آن سوراخ هایی را تعبیه می کنند که به همین دلیل به آن آجر سوراخ دار نیز گفته می شود.

این سوراخ ها حدودا ۲۵٪ از حجم آجر را کاهش داده و به این ترتیب موجب کاهش وزن آجر عایق بندی و ایجاد خلاء می شوند. بر عکس بلوک سیمانی رنگ بندی های آجرهای قرمز ، آجرهای زرد و آجرهای گلبهی در تولید این آجرها دیده می شود و قالب های به کار رفته شده در تولید آجر نیز می توانند در اندازه های بزرگ یا کوچی باشد.

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد آجر های لفتون یکی از اصلی ترین گزینه های موجود در بازار برای برای دیوار چینی است زیرا بر خلاف بلوک سیمانی ظاهری متناسب تر داشته و می تواند در دیوارهای حایل و غیر حایل ایجاد دیواری مستحکم ،از اقداماتی برای نماسازی صرف نظر کرد. به همین دلیل مقاومت بالا در کنار ساخت دیواری های متحمل بار و وزن از ویژگی های آجر لفتون می باشد.

ویژگی های آجر لفتون کدام اند؟

آجر های لفتون برخلاف بلوک سیمانی از خاک رس و وزن کمتری تشکیل شده است. بههمین دلیل همین تفاوت وزنی باعث شده است تا کاربرد آجر لفتون بیشتر بر روی دیوارها متمرکز باشد و می توان آن را به وضوح در راه پله ها ، دویار چینی محوطه ، حصار باغ و ویلا ، نمای ساختمان و …. مشاهده نمود.

البته این ویژگی ها برای آجرهای با قالب بزرگ یا کوچک متفاوت می باشد. به صورتی که آجر قالب کوچک بیشتر برای طاق زنی ، دیوار چینی ، پشت کار ، درپوش حمام و سرویس بهداشتی و … استفاده خواهد شد.

از سوی دیگرنیازی به آجر نما نبوده و با بندکشی مناسب این محصول به ساختمان نما می دهد. با توجه به موارد بالا باید گفت آجر لفتون به علت خواصی چون مقاومت بالا ، سبک بودن و جذب آب پایین به خصوص در ساخت دیوار بناهای چندین طبقه بر بلوک ساختمانی ارجحیت دارد.

مزایای آجر لفتون چیست

فرق بلوک سیمانی با آجر در چیست؟

حال با توضیحات بالا که ذکر شد بالاخره کدام یک بهتره ؟ آجر یا بلوک سیمانی ؟‌کدام یک را بخریم؟

در یک توضیح کلی می توان گفت که هر دو این مصالح از استحکام کافی برخوردار بوده و بسیار محکم اند اما مقاومت فشاری بلوک سیمانی بالاتر بوده و به این صورت مستحکم تر می باشد. همچنین از نظر مقاومت در برابر آب و رطوبت نیز آجرها از مقاومت کمتری برخوردار می باشند در صورتی که تقریبا بلوک ها ۱۰۰٪ ضد آب هستند.

از تفاوت های هم این دو می توان به طول عمر بنا اشاره کرد به طوری که آجرها با طول عمری ۱۰۰۰ ساله ماندگاری بیشتری را در قیاس با بلوک سیمانی به نمایش گذاشته اند.

مزیت خرید آجر در برابر بلوک سیمانی :

مزیت خرید بلوک سیمانی در برابر آجر :

کلام آخر :

اکنون با دانشی که از تفاوت بلوک سیمانی و آجر بدست آورید و مزایا و معایب هرکدام را متوجه شدید می توانید به راحتی بسته به نیاز خود تشخیص دهید که بلوک سیمانی بهتر است با آجر ؟؟ و این موضوع کمک می کند تا انتخاب بهتری داشته باشید.

ما در شرکت کسری مریخی پور تنوع زیاد آجر و بلوک سیمانی را داریم که شما می توانید هر کدام را بسته به نیاز خود خریداری نمایید و یا اینکه با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *