به وبسایت آجرنمای کسری مریخی پور خوش آمدید

مقایسه آجر نما و سنگ نما ، ساختمان سازی و نمای ان، یک صنعت مهم به شمار می آید. متریال ساخت نما بسیار است اما اگر سری به بازار مصالح برای نمای ساختمان بزنید حتما متوجه می‌شوید که دو گزینه‌ي اصلی شما سنگ نما و آجر نما هستند که به آن‌ها نمای سنگی و نمای آجری نیز می‌گویند. هر کدام از این گزینه ها یعنی سنگ و آجر نما مزایا و معایب خاص خود را دارد و تا حدی انتخاب میان آن ها سخت است.

اما بهتر است با توجه به بودجه خود به خرید آجر یا سنگ بپردازید. مسلما باید پیش از انتخاب مزایا و معایب هر یک را بدانید. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مقایسه میان آجر نما و سنگ نما بپردازیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آن ها تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آجر نما مصالحی مهم در ساختمان سازی:

همان گونه که در مقالات قبلی اذعان داشته ایم، آجر یکی از اصلی‌ترین مصالح در ساختمان‌سازی به شمار می آید. امروزه انواع و اقسام بسیار مختلفی از آجر نما وجود دارد اما  تا چند دهه‌ی پیش، نوع مناسب نمای این متریال تنها به آجرسه‌سانتی محدود می‌شد. اجرها با مدل های متفاوت می توانند زیبایی ساختمان شما را دو چندان نمایند. امروزه آجرهای مناسب نما با ظاهر متفاوت از لوکس و اروپایی گرفته تا اسپرت و سنتی به بازار آمده‌اند.

آجر نما از نظر کاربرد، خود به چند نوع داخلی، بیرونی، شومینه و غیره تقسیم می‌شود که در این مطلب قصد داریم به آجرهای بیرونی بپردازیم. آجر نمایی که برای موارد بیرونی مورد استفاده قرار می گیرد، از نوع خاصی از خاک رس فرآوری و غنی‌شده با انواع مواد معدنی و اکسید فلزات ساخته می‌شود که در بسیاری مواقع، خاصیت نسوز نیز دارد. به همین دلیل به این آجر، آجر نسوز نیز اطلاق می گردد.

آجر نما در طرح‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود و بافتی سه‌بعدی به دیوار شما می‌دهد. بنابراین استفاده از آن می تواند نمایی بی نظیر به ساختمان شما هدیه دهد.

مقایسه آجر و سنگ نما

سنگ نما:

یکی دیگر از متریال مهمی که در زمینه ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، سنگ است. سنگ نیز مانند آجر زیبایی بی نظیری برای نمای ساختمان به شمار می آید اما نسبت به آجر گران تر است. از جمله نکات مهمی که درباره سنگ نما باید بدانید، به قرار زیر است:

نکته : برای دیدن لیست قیمت آجر و خرید انواع آجر نما به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

مقایسه دوام آجر و سنگ نما:

ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که دوام آجر نما بیشتر است یا سنگ نما؟ برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که همه چیز به کیفیت متریال بستگی دارد! در واقع عامل اصلی تعیین‌کننده‌ي دوام نمای آجری و سنگ نما کیفیت محصولی است که استفاده می‌کنید. در واقع، اگر آجر بی کیفیت و بسیار ارزانی را تهیه کنید، قطعا دوان آن از یک سنگ مناسب کمتر خواهد بود.

اما به‌طورکلی و با فرض اینکه هر دو متریال در شرایط استانداردی تولید شده باشند، دوام آجر نما بیشتر است. سوال بعدی که برای شما عزیزان به وجود می آید این است که چرا دوام آجر نسبت به سنگ بیشتر است؟ در واقع اولین مشکل شایع سنگ نما ترک‌خوردگی و شکستن بر اثر تغییرات دمایی است.

در حقیقت، ضریب انبساط دمایی این متریال در مقایسه با آجر، پایین است. دلیل این موضوع این است که بافت آجر، متخلخل‌تر بوده و بیشتر می‌تواند انبساط یا انقباض داشته باشد. به‌ویژه اگر ساختمان شما در منطقه‌ای با تغییرات دمایی شدید در طول شبانه‌روز است، استفاده از سنگ را برای نما توصیه نمی‌کنیم.

مقایسه دوام سنگ و آجر نما

مقاومت در برابر رطوبت در آجر نما بیشتر است یا سنگ نما؟

ممکن است گمان کنید که جذب رطوبت آجر از سنگ بیشتر است. در صورتی که این موضوع برای همه آجرها صادق نیست! اگر در رابطه با آجر معمولی صحبت کنیم، این نتیجه‌گیری درست است؛ اما آجر نما متریالی است که در طول مراحل ساخت در برابر جذب رطوبت، مقاوم‌سازی شده است. از سوی دیگر اگر سنگی که برای نمای ساختمان بکار می رود دارای حفره یا تخلل باشد، جذب رطوبت آن نیز بالا خواهد بود. با نصب آجر نمای مرغوب می‌توانید مطمئن باشید که تا سال‌ها دیوار زیر آن نیز عاری از رطوبت خواهد بود.

مقایسه آبگریزی نمای سنگی با نمای آجری:

یک مقایسه دیگری که می خواهیم در این مطلب برای شما عنوان کنیم، آبگریزی آجر و سنگ است. به‌طور طبیعی، سنگ نما به‌ویژه انواع صیقلی آن، آبگریزتر هستند که می‌تواند یک مزیت برای آن‌ها به‌حساب بیاید. اما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از محلول نانوی آجر نما، این متریال را نیز آبگریز کرده و درنتیجه، از نفوذ آب باران به آن حتی بیشتر از سنگ جلوگیری کنید. اعمال این محلول روی نمای آجری یا در مرحله‌ي تولید، بسیار ساده و ارزان خواهد بود. بهتر است که برای نمای ساختمان ها از اجرهایی که آب گریز هستند استفاده کنید. این کار باعث می شود تا در باران ها به ویژه باران های اسیدی، طول عمر نمای ساختمان شما بیشتر شود.

میکروارگانیسم‌ها و آجر و سنگ نما:

یکی از معایب آجرها رشد میکرو ارگانیسم ها در آن ها است. در واقع شاید یکی از مزایای نمای سنگی در برابر نمای آجری مقاومت بیشتر آن در برابر رشد میکروارگانیسم‌ها یعنی موجوداتی مانند قارچ، کپک و آلودگی‌های این‌چنینی باشد. بافت متخلخل‌تر آجر، فضای بهتری برای رشد این عوامل فراهم می‌آورد. به همین دلیل است که باید هنگام خرید این متریال به‌خوبی به تراکم بافت آن دقت داشته باشید. آجرهای متراکم، خطر بسیار کمتری از این نظر دارند. البته اگر آجر را در مناطقی با آب‌وهوای معمولی و نه مرطوب نصب می‌کنید، خطر چندانی از این بابت وجود ندارد.

مقایسه تغییر رنگ سنگ و آجر نما:

اساسا یکی از مهم‌ترین دلایلی که ممکن است شما را مجبور به بازسازی نما کند، تغییر رنگ است. به‌طورکلی، مقاومت رنگ آجر نما در برابر نور خورشید، بیشتر از سنگ است. در واقع سنگ می تواند در برابر آفتاب تغییر رنگ دهد. درست به همین دلیل است که نماهای سنگی پس از مدتی، نشاط اولیه‌ي خود را از دست می‌دهند. در مناطق گرم تغییر رنگ سنگ نما از آجر نما بیشتر می باشد. بنابراین بهتر است که در این مناطق از آجر نما استفاده شود.

نکته بسیار مهم:

دیگر عوامل اصلی تغییر رنگ نما، باران‌های اسیدی و آلودگی هوا هستند. سنگ نما و آجر نما هر دو از این نظر، آسیب‌پذیر هستند. اما با استفاده از محلول نانوی آجر نما می‌توانید نمای آجری خود را در برابر این اتفاق نیز مقاوم‌سازی کنید.

مقایسه ایمنی نمای آجری و نمای سنگی

مقایسه ایمنی نمای آجری و نمای سنگی:

ایمنی، یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که هنگام انتخاب مصالح ازجمله مصالح نما باید در نظر بگیرید. این شاخص می تواند در زمان زلزله و آتش سوزی بسیار کار ساز و مهم باشد. باید بیان کرد که ایمنی در چندین مرحله از حمل ‌و نقل تا نصب و پس از نصب، مطرح می‌شود. در تمامی این مراحل، امتیاز ایمنی بیشتر، به آجر نما تعلق می‌گیرد. از جمله نکات مهم در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره داشت:

مقایسه قیمت سنگ و آجر نما:

سنگ نما نسبت به آجر نما قیمت بالاتری دارد. این موضوع سبب می شود که ساختمان سازان با توجه به مزایای آجر نما به سراغ این گزینه بیایندفرآیند تولید دشوارتر، وزن سنگین‌تر و به‌طورکلی، این واقعیت که مواد اولیه‌ي سنگ نما از آجر نما گران‌تر هستند، سبب افزایش قیمت سنگ نما می شود. از سوی دیگر، هزینه‌ های نگهداری، حمل‌ونقل و نصب سنگ نیز بیشتر است. مهم‌ترین دلیل این موضوع، وزن سنگین‌تر این محصول است. اگر به دنبال آجر نمای با کیفیت و مقرون به صرفه هستید، به وب سایت ما مراجعه کنید.

تفاوت قیمت نمای سنگی و نمای آجری ساختمان:

لازم به ذکر است که قیمت بیشتر، هرگز به معنی کیفیت بهتر نیست. همان‌طور که در بخش مقایسه‌ي دوام آجر نما و سنگ ما توضیح دادیم، آجر از بسیاری جهات، بهتر از سنگ عمل می‌کند. با این‌حال، می‌توان گفت که به‌طورکلی، سنگ نما به‌ویژه انواع آنتیک و مرغوب آن، جزء مصالح لوکس در ساختمان‌سازی محسوب می‌شوند. درخشندگی بیشتر، کیفیتی است که بسیاری افراد آن را می‌پسندند و حاضرند برایش، هزینه‌ي بیشتری هم صرف کنند.

مقایسه سبک سنگ یا آجر نما:

برای همه معماران و طراحان سبک و سیاق نمای ساختمان از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. در واقع می توان اذعان داشت که سبک از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب مصالح برای نما است. سبک سنگ نما و آجر نما دو مقوله کاملا جدا از یک دیگر می باشد. از جمله موارد و نکات مهم درباره این موضوع، می توان به صورت زیر اشاره داشت:

نکته:

شایان ذکر است که آجر قزاقی، شکل مدرن و بهبودیافته آجرهای قدیمی ایرانی و به‌طورکلی، خاورمیانه‌ایست که امروزه در نمای مکان‌های تجاری مانند کافه‌ها و رستوران‌ها نیز به‌وفور استفاده می‌شود.

مقایسه طرح و رنگ سنگ و آجر نما :

تنوع رنگ نیز در هر دو متریال آجر و سنگ تقریبا به یک اندازه؛ است اما در آجر نما طرح و زنگ تنوع کمی بیشتر نسبت به سنگ دارد. از جمله نکات مهم و اساسی درباره رنگ سنگ نما و آجر نما می توان به موارد زیر اشاره داشت:

از نظر طرح نیز این دو متریال تقریبا به یک اندازه تنوع دارند. از جمله نکات مهم در این خصوص به شرح زیر است:

ضریب انتقال حرارت در سنگ و آجر نما:

لازم به ذکر می باشد که یکی از اصلی‌ترین مزایای آجر نما در برابر دیگر مصالح نماکاری، ضریب انتقال حرارت در آجر نما می باشد. استفاده از آجر نما دیوار را عایق‌سازی می‌کند. از جمله نکات مهم در این خصوص می توان به صورت زیر اشاره داشت:

ضریب انتقال صوت در نمای سنگ و نمای آجری

ضریب انتقال صوت در نمای سنگ و نمای آجری:

یکی دیگر از شاخص های مهمی که باید برای آجرها و سنگ ها ضریب انتقال صوت می باشد. امروزه، آلودگی صوتی در شهرهای بزرگ، بسیار شدید شده است. حتی در حالی ‌که درب و پنجره‌ها بسته هستند می‌توانید از خانه‌ي خود صدای خودروهای داخل کوچه یا خیابان‌های اطرافتان را بشنوید. یکی دیگر از مزایای آجر نما در برابر سنگ، جذب صوت بیشتر است. دلیل این موضوع نیز باز هم تخلخل بیشتر بافت این محصول است. درست به همین دلیل است که نصب آجر نما روی دیوارهای داخلی نیز سبب کاهش انتقال صوت بین واحدها می‌شود. به‌ویژه اگر پنجره‌های خود را نیز دو یا چندجداره کنید، با نصب آجر نما آرامش بیشتری در خانه خواهید داشت.

قوانین شهرداری ها درباره آجر و سنگ نما :

همان گونه که اشاره کرده ایم، آجر نما از دو جهت ایمنی و عایق حرارتی بر سنگ برتری دارد. لازم به ذکر است که شهرداری‌ های بیشتر مناطق کشور، سخت‌گیری بیشتری نسبت به استفاده از سنگ نما دارند. در برخی از مناطق، سازنده‌ها تنها می‌توانند ۲۰ درصد از نمای ساختمان را سنگ کنند و نمای ساختمان را به نمای ترکیبی تغییر می‌دهند. این سخت‌گیری در شهرها و مناطق زلزله‌خیز، بیشتر نیز می‌شود. بنابراین استفاده از نمای آجری و نمای سنگی به صورت ترکیبی بیشتر مورد پسند سازندگان و مصرف‌کنندگان است.

سخن پایانی:

در این مطلب سعی شد تا درباره آجر نما و سنگ نما اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم و به این نتیجه رسیدیم که آجر نما ارزان تر و مقاوم تر از سنگ نما است. به شرطی که آجر با کیفیت و مناسبی را پیدا کنید. در واقع شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آجر نما و سنگ نما به وب سایت آجر کسری مریخی پور مراجعه کرده و با کارشناسان برای خرید آجر نما مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *